Wortelkanaalbehandeling

Onder een tand of kies, bevindt zich de wortel, waarin weer wortelkanalen zitten. Deze wortelkananel kunnen soms ontstoken raken door tandbederf. Dit zorgt voor veel pijn en daarom moet dit behandeld worden. Dit wordt gedaan door middel van een wortelkanaalbehandeling.

Hoe gaat een wortelkanaalbehandeling in zijn werk?

De tandarts maakt eerst een röntgenfoto, om zo beter in kaart te kunnen brengen waar de ontsteking zich bevindt.
Hij maakt nu een opening in de tand of kies, om via deze weg bij de wortelkanalen te kunnen. De kanalen moeten groter gemaakt worden, om zo beter schoongemaakt te kunnen worden. Dit wordt gedaan door middel van verschillende soorten en maten vijltjes.

Tijdens de behandeling, worden de kanalen gespoeld met een verdunde chloor oplossing. Dit is nodig om de bacteriën in het wortelkanaal te doden. Als de kanalen ruim genoeg zijn opengevijld, dan kan de tand of kies weer gevuld worden.

Doet een wortelkanaalbehandeling pijn?

De behandeling gebeurd altijd onder plaatselijke verdoving en is daarom vrijwel pijnloos, als er geen sprake is van een acute ontsteking. Het is wel mogelijk dat u na de behandeling napijn heeft. U kunt dan een paracetamol of ibuprofen slikken om de pijn te bestrijden. Uw tand kan dan nog een dag of twee pijnlijk zijn, soms zelfs wat langer. Houdt de pijn wel erg lang aan, neem dan contact op met uw tandarts.

Hoelang duurt de behandeling?

Hoelang de behandeling duurt, hangt af van een aantal factoren. Een tand met één kanaal is sneller klaar dan een kies met 4 kanalen. Daarom varieert de tijd van een half uur tot twee uur.
Ook kiest de tandarts er eerst vaak voor om de patiënt alleen van de pijn te verlossen. Daarna wordt er een andere afspraak gemaakt om de behandeling een andere keer af te maken.

Is er een ander alternatief in plaats van een wortelkanaalbehandeling?
Als de kanalen eenmaal ontstoken zijn, gaat dit niet meer vanzelf over. U kunt dan ook uw kies of tand laten trekken. Maar een tandarts zal u altijd adviseren, om uw eigen tanden en kiezen zoveel mogelijk te behouden, als het niet nodig is om ze eruit te trekken.